Zadzwoń do nas

Lipowa Ostre (ok. 539 m) - Hala Jaskowa (ok. 950 m) - Skrzyczne (1257 m).

Szlak należy do uciążliwych. Na prawie całej jego długości pokonywać musimy spore nachylenia stoków. Rozpoczynamy wędrówkę od przystanku PKS Lipowa Ostre cofając się około 50 m w dół, w kierunku wsi po czym szlak skręca pod kątem 90° przed Hotelem Zimnik, kierując się na pobliskie zbocze. Niebawem przekroczymy granicę lasu, który będzie głównym kompanem naszej wędrówki. Ten odcinek drogi polegać będzie na mozolnym wspinaniu się wąskimi ścieżkami, później zaś kamienistymi drogami, które wprowadzają nas na chwilowe wyrównanie się terenu jakie tworzy Równia (850 m). Kolejnym etapem będzie Hala Jaśkowa, nadana w 1665 r. przez Króla Jana Kazimierza Mikołajowi Jaskowi z Lipowej, za zasługi w walce zs Szwedami oraz starodrzew bukowy na stromych, urwistych stokach. Czas potrzebny na dotarcie do hali wynosi około 1,30 h. Hala Jaskowa stanowi jedyny interesujący punkt widokowy na całej długości tego szlaku. Po przekroczeniu granicy hali czeka nas jeszcze bardziej stromy i mozolny odcinek drogi. Do szczytu Skrzycznego czeka nas około 1 h wędrówki.

Lipowa Ostre (ok. 539 m) - Dolina Zimnika - Łukaszne - Kościelec (1022 m) - Malinowska Skała (1152 m)

Szlak rozpoczyna się na skrzyżowaniu drogi Lipowa Ostre u wylotu Doliny Zimnika utworzonej przez potok Leśnianka. Początkowo równolegle ze szlakiem biegnie ścieżka przyrodnicza „Dolina Zimnika" przygotowana przez Nadleśnictwo Węgierska Górka. Dostępność tego szlaku turystycznego potęguje fakt, że spora część jego początkowego odcinka ma charakter wygodnej płaskiej asfaltowej drogi. Z tych też powodów w okresie sezonu bywa on miejscem zatłoczonym przez spacerowiczów i rowerzystów. Po około 1 h wędrówki, na wysokości gajówki Łukaszne i po przekroczeniu potoku szlak odbija na prawo skośnie trawersując strome zbocze Kościelca (1022 m) i kierując się na Przełęcz pod Malinowską Skałą, gdzie znajduje się węzeł szlaków turystycznych. Od tego miejsca można kontynuować wędrówkę na Skrzyczne, Baranią Górę lub do Przełęczy Salmopolskiej. Od Malinowskiej Skały dzieli nas zaledwie 15 minutowy odcinek drogi.

Ostre (539 m) - Hala Ostre - Muronka (1017m) - Magurka Radziechowska (1091 m)

Wędrówkę tym szlakiem najlepiej rozpocząć od ostatniego przystanku PKS w Ostrym , choć początek znaków ma miejsce na skrzyżowaniu dróg Lipowa - Ostre, u wylotu doliny Zimnika. W wariancie tym oszczędzamy sobie około 20-25 minut, 1300 m wędrówki asfaltową szosą. Po przejściu kilkuset metrów od przystanku PKS szosą pnącą się pod górę, w miejscu kulminacji wzniesienia szlak skręca prostopadle między domy i klucząc pomiędzy zabudowaniami na odcinku 300 m kieruje się na pobliskie zbocze Ostrego. Na końcu asfaltowej dróżki wstępujemy na kamienistą drogę skręcającą w lewo, która zataczając łuk prowadzi nas w górę. Po chwili, po stronie prawej dostrzeżemy zarys pasterskiego szałasu. Bezpośrednio za nim znaki skręcają w prawo i kamienistą stromą drogą przecinającą polanę wiodą w górę. Po około 150 m od poprzedniego skrętu, pod drogą, widok mogą zasłaniać przydrożne zarośla, znajduje się interesująca pasterska budowla wykonana z piaskowca służąca niegdyś do przechowywania zwierząt. Dalej szlak prowadzi pokonując niewielkie wzniesienia terenu, trawersuje zbocze od strony doliny Twardorzeczki kierując się na Halę Ostre. Panorama widokowa od południowego wschodu, od doliny Twardorzeczki poczynając ukazuje nam rozległy widok Romanki, Lipowskiej i Rysianki. Nieco na lewo widzimy kopułę Babiej Góry oddzieloną dalej przełęczą od Policy, która łączy się z pasmem Beskidu Małego. Środek panoramy tworzą wzniesienia okalające Jezioro Żywieckie z wyraźną sylwetką Kościelca, łysego grzbietu Żaru. Panorama sięga po Magurkę Wilkowicką zamykającą zwężenie Bramy Wilkowickiej. Z płaskiej rozległej Kotliny Żywieckiej wyrasta wyszczerbiona sylwetka Grójca, zaś za nim w niedalekiej odległości widać wzniesienia pasma Pewelskiego. Po upływie l h 10 min. - l h - 20 min. wędrówki zostawiając za sobą las iglasty, a następnie bukowy, mijając niewielką strugę będącą źródliskową częścią potoku Twardorzeczka dochodzimy do granicy Hali Ostre. Mijamy halę, wchodzimy w las i po 2-3 minutach, po lewej stronie w nieznacznym oddaleniu od szlaku dostrzeżemy czerwoną tablicę informacyjną. Znajdujemy się kilkadziesiąt metrów od rezerwatu przyrody „Kuźnie" do którego zaprowadzi nas skośnie biegnąca ścieżka. Przez Magurkę Radziechowską biegnie czerwony szlak turystyczny prowadzący w kierunku Baraniej Góry, Malinowskiej Skały i Skrzycznego.

Narzędzia dostępności
Projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej Projekty finansowe ze środków Unii Europejskiej Projekty finansowe ze środków Unii Europejskiej - ARCHIWUM